Nye
naboer. Flere øboere. Mere øliv▪Der er mange veje til flere øboere. Det fremgik af
LAG Småøernes temamøde om netop bosætning. Mødet fandt sted den 29. april –
samme dag som vores generalforsamling.
Blandt forslag til
tiltag, der kan fremme tilflytningen, blev nævnt en lokalpolitisk indsats for
nye boligområder på småøerne, nye indslusningsboliger, bosætningskampagner samt
partnerskaber med virksomheder og organisationer.
På mødet holdt Sune Abelgren Nielsen, som i 2015-16 var ø-konsulent for Orø, et oplæg om ø-markedsføring, der er rettet mod både bosætning og turisme. Kirsten Sydendal, Fejø, berettede om bosætningsarbejdet på Lolland-Falster og kampagnen Lolland-Falster Lovestorm.
Efter oplæggene fulgte en debat om behov og muligheder for bosætningstiltag på småøerne. I løbet af debatten kom flere forslag til nye initiativer, som kan iværksættes på den enkelte ø, eller i et samarbejde mellem flere øer:
1. Lokalpolitisk
indsats for nye boligområder på småøerne (ifm. nye kommuneplaner 2017)
2. Etablering
af indslusnings/prøveboliger
3. Nye
jobs med distancearbejde
4. Nye
jobs med erhvervsudvikling
5. Kampagner
på fx Facebook og YouTube
6. Koordinering
af turisme og bosætning, så markedsføring (delvis) er rettet mod begge dele
7. Nye
partnerskaber med virksomheder og organisationer (”øfaddere”).
8. Visualisering
af nye boformer (fx i ældre huse)
9. Etablering
af bofællesskaber
10. Politiske
initiativer som momsfritagelse på dagligvarer solgt fra butikker på småøerne
eller et ekstra højt økologi-tilskud til økologiske landmænd på småøerne.
Kirsten Sydendal,
som er en af initiativtagerne bag kampagnen Lovestorm Lolland-Falster, gav
desuden en række anbefalinger og råd til en ø-bosætningskampagne:
a. Brug
Facebook
b. Lav
”levende” storytelling i storbyerne (med unge øboere)
c. Brug
historier om og promover de øboere, der er ”10-20 år yngre end os selv”
d. Få
en stærk visuel identitet (logo, teksttype osv.)
e. Lav
videoportrætter af (unge) øboere og opret en YouTube-kanal
f. Brug
humor og spænding i kampagnen
g. Få
inspiration fra fremtidsforskere og eksperter fra den digitale verden
h. Fokuser
på fremtidens ø-liv (nye trends, slow living osv.)
i. Sørg
for en langtidseffekt, så kampagnen efterlader noget varigt
En del af debatten
på temamødet handlede også om organiseringen af en bosætningsindsats. Er dette
en opgave for den enkelte ø. Eller kan den løftes i fællesskab mellem flere
øer. Eller skal Sammenslutningen af Danske Småøer stå for en fælles,
landsdækkende bosætningsindsat for de 27 småøer?
Disse spørgsmål er
bl.a. aktuelle, fordi Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne de
kommende måneder vil samarbejde om bosætning.
Målet er i første
omgang at kortlægge, hvilken indsats der er brug for. Er det en stor fælles
ø-kampagne? Er det beboerforeningerne, der skal have nye muligheder for at
løfte bosætningsarbejdet? Hvordan skal det gribes an? Hvem er målgrupperne?
Disse spørgsmål og
mange flere skal de to foreninger nu i fællesskab finde svar på. Senere kan der
blive tale om et egentligt bosætningsprojekt.
Find Kirsten
Sydendals oplæg (pdf-fil): www.dropbox.com/s/8v6kvfybr100gpe/Lolland-Falster%20Lovestorm-LAG-Smaaoeerne-delt.pdf?dl=0
Find Sune A.
Nielsens oplæg (som pdf-fil): www.dropbox.com/s/2e0jjsgmdgo58ni/SuneANielsen_Udvikling%20p%C3%A5%20Or%C3%B8.pdf?dl=0
(LAG Småøerne har i
2017 fokus på bosætning. Vi samler information om bosætningsarbejde og deler
den under dette link: http://lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/bos%C3%A6tning)