torsdag den 5. marts 2020

Naturcenter giver nyt liv og omsætning på Agersø

Hvordan får man fyldt en lukket skole med børn og unge? Eller får flere rejsende med færgen og kunder til øens købmand? Agersø Naturcenter er historien om, at en skolelukning kan blive til nye muligheder for en ø. Hvis man vel at mærke får den rette idé og rammer tidspunkt og målgrupper helt rigtigt.


En gruppe gæster hejser flaget foran Agersøs naturcenter.

Fra ø til øStore planer begynder ofte i det små. På Agersø startede ideen om et naturcenter med et par madrasser på gulvet. Så kom de første gæster. Derefter fulgte aftalen med kommunen. Køjesengene. Brandgodkendelserne og alt det andet, der er nødvendigt, hvis man vil drive overnatningssted. 


Faktisk begyndte historien om den selvejende institution I/S Agersø Naturcenter, da skolen lukkede i sommeren 2014, for allerede dengang havde en gruppe frivillige planer for bygningen. I 273 år har der været skole på Agersø, men der blev gradvist havde færre og færre elever.

- Målet var at holde liv i bygningen og liv i øen, fortæller Jytte Bjergvang, da hun tager imod i den tidligere skolebygning, som i dag huser skoleklasser, studerende, spejdere, friluftsmennesker og store familiegrupper, som besøger Agersø.

Fra ø til ø - med LAG Småøerne
Artiklen er en del af LAG Småøernes formidlingsindsats. Formålet er at dele erfaringer fra ø-projekter, der får LAG eller FLAG-tilskud i 2014-2020. Dette er den tredje artikel i serien, og journalist Lene Terkelsen har skrevet den for os. 


Stigende interesse for friluftsliv
Jytte Bjergvang er med egne ord en blanding af ”oldfrue, pedel og kontordame” på stedet, og hun har været med siden starten.

- Det var vigtigt for os, at vi fandt på noget, der ikke tog gæster fra kroen og campingpladsen, og der var lejrskoler og hytteture et oplagt marked, forklarer hun og viser rundt i  lokalerne, som i dag bliver brugt til at overnatte og lære om Agersøs natur og historie. På væggene hænger plancher med fossiler og fugle.

Reklame for et familiearrangement på
naturcenteret (privatfoto). 
Sløjdlokalet, lærerens kontor og pavillonen er blevet lavet om til sovesale med plads til 30 gæster, og køkkenet i den tidligere lærerbolig bliver nu brugt af centrets besøgende. Udenfor giver et ”Madpakkehus” mulighed for at alle øens gæster kan søge ly og studere fund fra naturen. Med til centret hører også fem sheltere, som ligger lidt derfra, og de har også været med til, at naturcentret er blevet en succes, mener Jytte Bjergvang.

- Uden at vide det, ramte vi noget i tiden, da vi byggede dem, for interessen for friluftsliv er steget lige siden, og vi har stor efterspørgsel fra især yngre mennesker på shelterne. De har vist sig at have enormt stor værdi og har også været med til at udbrede kendskabet til centret som overnatningssted.

Gæster året rundt
For det går godt på Agersø Naturcenter. Siden indvielsen i 2016 har centret haft mere end 2.500 overnattende gæster, og dertil kommer de mange endagsgæster og lokale arrangementer, som centret også bliver brugt til. Det er mødested for flere af øens foreninger, for fællesspisning og livestreaming af foredrag. Formanden for den selvejende institution bag Agersø Naturcenter, Ditte Holst, er da også tilfreds med udviklingen. 


En skolekasse besøger Agersø Naturcenter (privatfoto).
- Det giver liv på øen. Om sommeren er der glade stemmer fra haven, og i en ellers øde efterårsweekend, hvor vi andre holder os inden døre, er der skoleklasser eller familier, der går eller cykler ture rundt på øen. Det er øboerne glade for, og vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra de lokale, siger hun.

Aktiviteterne i naturcentret smitter også af på øens erhverv. Det bekræfter, Peter Olsen, der var købmand på Agersø indtil 1. marts, hvor en ny forpagter tog over i butikken (som er ejet af det folkeejede anpartsselskab Agersø Købmand ApS). Peter Olsen har været glad for naturcentret.  Købmandsbutikken ligger et stenkast fra centret, og købmanden modtager flokke af elever, studerende, spejdere og familier, fortæller han.

- Naturcentret er et kæmpe plus for øen. De hiver utroligt mange mennesker ind i butikken, og det betyder helt klart en meromsætning, fortæller Peter Olsen, der har bemærket, at noget af det, som gæsterne sætter allermest pris på er trygheden.

- Her på øen behøver de ikke være nervøse for trafikken, eller at børnene bliver væk, og det synes forældre og lærere er utroligt afslappende. Vi kan simpelthen se, hvordan de sænker skuldrene, når de har været herovre et par timer.


Kommunal opbakning til centret
Agersø Naturcenter er en selvejende institution. Arbejdsgruppen bag afleverede indledningsvist en businesscase til Slagelse Kommune. Den primære indtægtskilde i forretningsmodellen var overnattende gæster.

Kommunen bakkede op om ideen og:
• låner bygningen ud på en 30 årig låneaftale
• har forpligtet sig til at vedligeholde klimaskærm og installationer som en del af låneaftalen
• ydede opstartstilskud gennem de første to år
• ydede tilskud til senge og betalte for brandhæmmende foranstaltninger i bygningen.  


Frihed og fleksibilitet
Agersø Naturcenter tilbyder ikke spabad eller fladskærm, og Jytte gør meget ud af at informere interesserede om stedets stand og sovesalene.
- Jeg siger til folk, der ringer, at de skal kunne lide hinanden, for de skal sove tæt, siger hun.

Ditte Holst (th), formand for I/S Agersø Naturcenter, og Jytte Bjergvang, der er
centerets oldfrue m.m. (privatfoto).
 For at holde fast i naturprofilen, er det et krav, at overnattende gæster også bestiller en af de guidede ture, som stedet tilbyder. Lokale guider viser rundt på øen under temaer som ”På jagt efter mad i naturen”, ”Fuglelivet på Agersø” og ”Fossiljagt”.

Stedet markedsføres i høj grad via ”mund til mund”-metoden, men optræder også på færgens infoskærm, på forskellige lejrskoleportaler, Friluftsrådets hjemmeside og hyttefortegnelsen.dk samt i en lille folder, som de frivillige kræfter bag centret sørger for at placere i lokalområdet og sende med spejdere og skoler rundt i landet.

- Vi er heldige at have mange gengangere. De kommer tilbage, fordi de oplever, at her er en stor grad af frihed. Både i centret, men også på øen, hvor de kan gå midt på vejen, uden at der er nogle, der dytter. Og så er det et billigt og fleksibelt tilbud, hvor de fx kan vælge, om de vil tilkøbe rengøringen eller gøre det selv, fortæller Ditte Holst.

Et autentisk besøg
Ifølge direktør i Destination Sjælland, Jens Müller, tiltrækker naturcentret den helt rigtige type turister til Agersø.
Jens Müller, direktør for Destination Sjælland (foto:
Destination Sjælland).
Når Destination Sjælland gennemfører undersøgelser af danskernes kendskab og lyst til at besøge området, er netop øerne noget af det, der topper listen, fortæller han.

- Men vi skal ikke bare have mange gæster ud på øerne. Vi skal have de rigtige gæster, som bidrager til ølivet på en positiv måde, uden at de slider på fx naturen, og det er lige netop den type, som Agersø Naturcenter tiltrækker.

Den lidt primitive form i den tidligere skolebygning rammer fint ind i en af tidens turismetendenser, forklarer Jens Müller.
- I dag vil man ikke bare være gæst et sted. Man vil opleve det autentiske, deltage og føle sig som en midlertidig lokal, og den trend er naturcentret en fin eksponent for.

Søg efter behov
Den selvejende institution Agersø Naturcenter har modtaget støtte fra flere fonde og tilskudsgivere i opstartsperioden.

- Vi havde mange ansøgninger ude samtidigt, og vi var heldige at modtage hele vejen rundt, forklarer Ditte Holst, der mener, at man bl.a. ramte en tendens, hvor der var fokus på natur og friluftsliv blandt fonde og tilskudsgivere.

Det var en lang og lærerig proces at søge fortæller Ditte Holst.
- Man bliver nemt grebet af en lidt febrilsk lyst til at søge, når man ser en ansøgningsfrist, og det betyder, at man ikke altid får gennemtænkt sin ansøgning og sit projekt. Selvom det er gået godt for os, har vi undervejs måttet ændre i ansøgninger, fordi vi fandt ud af, at vi havde et andet behov end det, vi havde søgt til, og det er ret besværligt. Det er bedre at bruge tre måneder mere, inden man sender, siger hun.

Planer for fremtiden
Gæsterne vender tilbage, og der kommer nye til. Centret bliver forudbestilt op til et år før, og lige nu er den største udfordring for I/S Agersø Naturcenter det frivillige aspekt. Ildsjæle kan brænde ud, have og hus skal passes, og vokser succesen yderligere, holder de lokale, der guider rundt på øen ”for en skilling”, måske op med at synes, det er sjovt, påpeger Ditte.

Børn og voksne samles om en af naturcenterets aktiviteter (privatfoto).
- Man kan godt arbejde frivilligt i en årrække, men vi kan ikke blive ved, og vi håber at få økonomi til at ansætte en deltidsnaturvejleder med en pedelfunktion på et tidspunkt, siger hun.

Fastansættelser er dog ikke lige om hjørnet. Foreningen arbejder nemlig ud fra et forsigtighedsprincip, fortæller Ditte Holst.

- Vi smider ikke lige 50.000 kroner efter en stor markedsføringskampagne eller satser opsparingen og ansætter en medarbejder. Selvom vi har store planer, skal der være penge til olien om vinteren, så folk får en god oplevelse og kommer tilbage. Vores vigtigste mål er nemlig, at vi bliver ved med at være her, og heldigvis har vi allerede mange forudbestillinger til næste år.

Tekst: Journalist Lene Terkelsen

LINKS: 



Fakta om Agersø Naturcenter
           
           • Indviet 2016
           • Plads til 30 gæster
           • Højsæson: April-juni samt slutningen af august til november



Finansiering af I/S Agersø Naturcenter:


Slagelse Kommune
300.000 kr.
Toårigt opstarttilskud inkl. tilskud til køjesenge
Friluftsrådet
101.475 kr.
Fem sheltere, bålsæt, grydekomfur, svinggrill, stålborde, waders, fiskesæt, rejenet, vandkikkerter, kikkerter, folder
Ø-støtte
215.561 kr.
Fem sheltere, bålsæt, grydekomfur, svinggrill, stålborde, waders, fiskesæt, rejenet, vandkikkerter, kikkerter, folder, komfur, køkkenudstyr, støvsugere, opvaskemaskine og borde-bænkesæt
LAG Småøerne
69.409 kr.
Handicaptoilet, cykler, cykelhjelme og bidragter
Trelleborg Fonden
50.000 kr.
Cykler, cykelhjelme
Sparekassen Sjælland
10.000 kr.
Ladcykel
Nordea-fonden
25.000 kr.
Cykler, cykelhjelme
Landudvikling Slagelse
42.341 kr.
Madpakkehus (fra lukket garage til åbent lokale med udstilling og madpakkespisning)
Landliv Slagelse
2.500 kr.
Pris for initiativ i landområde
Agersø Beboerforening
50.000 kr.
Til etablering af Agersø Naturcenter
Lions Skælskør
5.000 kr.
Bluser/veste med naturcentrets logo



En del af naturcenter er et "åbent hus" med ø-info og plads til
 at nyde madpakken (foto: Lene Terkelsen).