tirsdag den 28. juni 2016

Digitale skærme skyder nyt Fur-projekt i gang

Fur Turisterne på Fur har nu adgang til nyttige informationer og turtips via syv digitale skærme. Skærmene, som bl.a. står på øens campingplads, på havnen og ved Dagli’Brugsen, er en del af et større turismeprojekt på Fur.

Cirka 200.000 turister besøger hvert år Fur, og det er disse gæster, der med de nye informationsskærme bliver guidet rundt til seværdigheder, spisesteder og kulturelle begivenheder i hele Skive Kommune.

Bag initiativet står Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter (SET), og skærmene er etableret med midler fra projektet Turismeudvikling på Fur - Samarbejde og synlighed

Projektet har fået støtte fra LAG Småøerne, og det indeholder også et ’netværksforløb’, hvor Furs turismevirksomheder over en toårig periode kan deltage i en faglig opkvalificering.

Fur-virksomhederne får mulighed for sammen at  udforme en strategi for det fremtidige turismearbejde med fokus på Furs identitet og turisternes efterspørgsel. Forløbet indeholder også møder og workshops med faglige temaer, fx værtskab og service, eventudvikling eller fundraising. I projektet tilbydes virksomhederne desuden konkret sparring til individuel forretningsudvikling.

De digitale informationsskærme er opsat ved Fur Havn, Fur Camping, Fur Kaffe og The, FurBryghus, i Fursund Turistinformation, i Dagli’Brugsen og på Furs museum. Skærmene indeholder information om bl.a. oplevelser, spisesteder, overnatningssteder og begivenheder i Skive kommune, og herudover er der mulighed for at se vejrudsigten og få information fra rejseplanen.dk.

Projektet Turismeudvikling på Fur - Samarbejde og synlighed supplere en mere strategisk indsats Skive Kommune har iværksat for at styrke en oplevelsesklynge på Fur.  Med udgangspunkt i en turisme- og oplevelsespolitik vil kommunen i samarbejde med virksomheden Kvistgaard+HIRD og Furs virksomheder udvikle og beskrive en strategi for Fur som oplevelsesklynge.