Turisme ▪ Med et tilskud på
1.18 mio. kr. fra Erhvervsstyrelsens landdistriktspulje kan en ny udgave af
Ø-PAS være klar til 2017-sæsonen. Pengene skal anvendes til at videreudvikle
ø-passet, der med midler fra bl.a. LAG
Småøerne blev fremstillet til sæsonen 2016.
Det nye initiativ
betyder, at ø-passet til sæsonen 2017 kan trykkes i et stort oplag på 200.000
stk. omfattende også en engelsk-tysk udgave. Derudover skal ø-passet
digitaliseres, Facebook-profilen ø-hop skal videreudvikles, og turisterne skal
have mulighed for at få tilsendt nyheder og tilbud.
I ø-passet er hver
enkelt ø præsenteret med et kort og foto samt faktaoplysninger og en lille
beskrivelse af oplevelserne på øen. En QR-kode giver turisterne direkte adgang
til øens hjemmeside, og i et blankt felt på hver ø-side kan turisterne samle på
mærker fra øerne, som de besøger. Mærket - en silhuet af øen - findes på en
plade enten på færgen eller på turistbureauet, og med en speciel pen gnides
silhuetten af øen over i passet. Man kan således konkurrere med familier og
venner om, hvem der har besøgt flest øer.
Dorthe Winther,
formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, siger i pressemeddelelsen:
- Ø-passet giver
utrolig stor synlighed for de danske øer, der nu er samlet i en ny destination
– Det Danske Ørige. Det vil helt sikkert betyde flere turister på øerne og
dermed større omsætning og yderligere beskæftigelse.
I forbindelse med
projektet skal der nedsættes et advisory board med repræsentanter fra de tre
samarbejdspartnere og LAG Småøerne.
I 2015 og 2016 gennemførte LAG Småøerne og Sammenslutningen af Danske Småøer i samarbejde projektet De små øer - destinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne. I dette projekt blev ideen om et ø-pas videreudviklet og realiseret.
Man kan læse mere om projektet via dette link: www.lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/%C3%B8-turisme%202015-2016