onsdag den 14. juni 2023

LAG Småøerne har fået ny frontfigur

Formand ▪ LAG Småøerne har fået ny formand – eller rettere forkvinde. 

På generalforsamlingen den 14. april 2023 blev Lilian Petersen fra Orø valgt til at stå i spidsen for bestyrelsen for LAG Småøerne. 

I det nyeste nummer af Ø-posten (juni 2023) finder man et interview med Lilian. 

Vi spurgte blandt Lilian, hvad der fik hende til at sige ja til formandsposten: 

- Jeg havde ikke selv fået øje på, at jeg skulle påtage mig denne opgave, så da jeg blev spurgt, blev jeg både overrasket og beæret. Når jeg har sagt ja, er det fordi, jeg ser det som et tillidshverv og en spændende opgave, hvor jeg mener, jeg kan bidrage med min erfaring fra foreningsledelse, projektarbejde og dagligt ø-liv gennem 16 år, siger hun. 

Lilian er født i Nordjylland og har rødder i det sønder- og østjyske, men har haft sin opvækst i en landsby tæt på Roskilde. I 2007 flyttede Lilian til Orø sammen med sin mand og yngste barn. Foruden jobbet som lærer og underviser, blev tilvæ¬relsen fyldt med frivilligt arbejde i foreninger, skolebestyrelser og organisationer som bl.a. DGI. I dag er lærerjobbet skiftet ud med et job i en IT-software virksomhed, hvor Lilian sørger for, at frokosten står klar til kollegaerne. Det giver hende mere tid til at passe de mange opgaver og funktioner, som knytter sig til foreningsarbejdet på øen: 

- Først og fremmest bor jeg på Orø, jeg er øbo. I dagligdagen deltager jeg i lokalt foreningsliv. Jeg har været med til at danne Orø Havkajakklub, og jeg har været med til at starte foreningen Genskabet, en forening, der arbejder med at nedbringe affald på øen, og hvor vi arbejder med måden, vi tager beslutninger på. Jeg er også tovholder i Orø læsekreds og sidder i bestyrelsen for Orø Beboerforening. 


Også i forhold til bestyrelsesarbejdet i LAG Småøerne handler det for Lilian om langt mere end blot at løse nogle opgaver. Hun insisterer på, at samarbejde og bæredygtige beslutninger og en ordentlig beslutningsproces er lige så vigtig som formål og selve beslutningen: 

- Jeg er optaget af, at vi i LAG Småøernes bestyrelse bruger energi og ressourcer på at facilitere gode bæredygtige projekter. Jeg glæder mig til, at pengene kommer til at arbejde i projekter, der bidrager til helårsliv og bæredygtige tiltag for øerne. Jeg er spændt på at se begrebet bæredygtighed udfolde sig på vores øer. Hvem ved, måske kan omverdenen lære noget af os, afslutter Lilian Petersen. 


Interviewet findes også i Ø-posten nr. 192 fra juni 2023: www.epaper.dk/jtoas/oposten/o-posten-02-2023_e-paper/