Ø-turisme▪Et
nyt Ø-pas guider turisterne til 35 danske øer. Bag initiativet står
Sammenslutningen af Danske Småøer, og indsatsen er udviklet og koordineret i projektet De
små øer - destinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i
turistbranchen på småøerne.
Med ø-passet er alle danske øer med færgeadgang for første gang samlet i én folder.
I alt 35 danske øer er med i ø-passet. Hver enkelt ø er præsenteret med et kort og foto samt faktaoplysninger og en lille beskrivelse af oplevelserne på øen. En QR-kode giver turisterne direkte adgang til øens hjemmeside, hvor der er oplysninger om oplevelser, turistattraktioner, spise- og overnatningssteder, vandre- og cykelture m.v.
I
et blankt felt på hver ø-side kan turisterne samle på mærker fra de øer, som de
besøger. Mærket – en silhuet af øen i messing – findes på en plade enten på
færgen eller på det turistbureau, der er tilknyttet øen (mærkets placering er
beskrevet ved det blanke felt).
Med en speciel pen, der sidder monteret på
pladen, gnides silhuetten af øen over i passet. Bagerst i øpasset kan
turisterne krydse af, hvilke øer de har besøgt, og konkurrere med familier og
venner om, hvem der har besøgt flest øer.
På facebook og instagram
På Facebooksiden Øhop kan turisterne fortælle om deres oplevelser på øerne samt præsentere fotos og videoer. Turisterne kan således inspirere hinanden til nye oplevelser på øerne. Her vil også løbende være konkurrencer med fine præmier fra turistvirksomhederne på øerne. Også på Instragram – øhop – kan turisterne formidle fotos, og sidst men ikke mindst kan de begge steder #øhop og #øferie, og på den måde være med til at give oplevelserne på de danske øer endnu mere synlighed.
På Facebooksiden Øhop kan turisterne fortælle om deres oplevelser på øerne samt præsentere fotos og videoer. Turisterne kan således inspirere hinanden til nye oplevelser på øerne. Her vil også løbende være konkurrencer med fine præmier fra turistvirksomhederne på øerne. Også på Instragram – øhop – kan turisterne formidle fotos, og sidst men ikke mindst kan de begge steder #øhop og #øferie, og på den måde være med til at give oplevelserne på de danske øer endnu mere synlighed.
Der
er ikke nogen rabataftaler med ø-passet. En rabataftale skal gælde døgnet rundt
og året rundt, og det kan være svært og tungt at administrere en sådan ordning.
Fungerer den ikke 100 %, giver det nemt en negativ oplevelse, så derfor er der
i stedet valgt, at indehaverne af ø-passet kan deltage i konkurrencer om flotte
præmier på Facebook.
Samarbejde med rederier
Ø-passet er i første omgang trykt i 20.000 eksemplarer og fås på færgerne eller de turistbureauer, der er anført i passet. Sæsonen 2016 skal bruges til at indsamle erfaringer. Samarbejdspartnerne håber på, at der kan skabes økonomi til, at der til 2017 sæsonen kan udgives ø-pas i et langt større oplag.
Ø-passet er i første omgang trykt i 20.000 eksemplarer og fås på færgerne eller de turistbureauer, der er anført i passet. Sæsonen 2016 skal bruges til at indsamle erfaringer. Samarbejdspartnerne håber på, at der kan skabes økonomi til, at der til 2017 sæsonen kan udgives ø-pas i et langt større oplag.
Sammenslutningenaf Danske Småøer har taget initiativ til ø-passet og fået etableret et helt nyt
samarbejde med Færgen, Færgesekretariatet og de andre rederier.
Projektet De små øer - destinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne har fået tilskud fra LAG Småøerne. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem LAG Småøerne og Sammenslutningen af Danske Småøer.