Under denne overskrift finder man et referat fra Småøernes Erhvervdag 2017. Artiklen er skrevet af Søren Noes, formand for LAG Småørne, og Morten Priesholm, projektkoordinator samme sted. Her bringer vi artiklen i sin helhed:
"Fejøs ravioli. Pizza fra cafeen på Lyø. Øl fra Aarø Bryg. Anholts gin. Det er nogle af de nye ø-virksomheder, vi mødte, da vi sammen med Sammenslutningen af Danske Småøer samlede 40 øboere (og ti gæster) til Småøernes Erhvervsdag 2017 (mandag den 20. november 2017).
Og så var der også de projekter og virksomheder, der
stadig er i støbeskeen, på Orø, på Fur og på Mandø.
De etablerede
ø-virksomheder fra turisme- og fødevarebranchen var der også. Dem der har været
i gang nogle år, som stadig udvikler sig og søger nye forretningsområder. Som
har oplevet både medgang og modgang. Som ved, at ø-erhverv er noget helt
særlig. Særlige vilkår og udfordringer, men også et særligt ø-potentiale
(storytelling, turisme, spændende råvarer, havet osv. osv.).
Pizza og gin
Med 40 øboere samlet
så sker der noget. Ø-stemningen breder sig. Gå-på-modet. Lysten til at udrette
noget. Lysten til at møde andre øboere. Udvekslingen. Skulderklappene. Viljen
til at vise verden at ”vi kan godt”. Noget trods og noget iværksætterlyst.
Og vores erhvervsdag
viste (endnu en gang), at disse ø-kvaliteter kan omsættes til forretning. Hvis
man griber tingene rigtig an. Har øje for mulighederne og for kunderne. Ikke
mindst øje for kunderne. For deres behov, for deres ønsker. Og kan levere varen.
Den rigtige kvalitet. Den rigtige oplevelse.
Tænk fx på Lyøs café, der kan
sælge hjemmelavede pizzaer i tusindvis til turister, der kommer til Lyø – for
at spise pizza! En forretning der i 2017 gav arbejde til fem medarbejdere i
sæsonen. Eller Anholt Gin (450 kr. for 50 cl), der på et halvt år har skabt et
produkt med høj status og med en stor fanskare (30 af fansene brugte
efterårsferien på Anholt og plukkede enebær til Jakob og Thøgers
gin-produktion).
Løft i flok
Som ø-virksomhed
skal man også være parat til at optimere forretningen og gøre tingene bedre. På
vores erhvervsdag blev samarbejde flere gange nævnt som en af vejene til mere
forretning og bedre indtjening, ikke mindst i turismebranchen. Send kunderne videre
til øens andre leverandører (også på jeres hjemmeside!).
Brug hinandens
produkter. Lav ø-pakker. Jeres eget produkt bliver bedre (og mere værd!), når I
kan sælge det sammen med andre ø-produkter. ”Løft i flok. Gør det let for
kunden. Skab mersalg! ”, lød et af dagens budskaber fra Alice Bank Danielsen, chef for Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter.
Men samarbejde er
også en disciplin, man skal øve sig i. Bland dagens råd om samarbejde var:
”Ingen hyggefis. Vær
direkte og konkret. ”
”Bliv ved – det skal
nok lykkes. Gode samarbejder er lidt som kærlighed - det opstår ikke altid, når
du gerne vil have det. ”
”Samarbejder omkring
penge skriver vi ned – hver gang! ”
”Hvis du er en nar,
kommer det efter dig på et tidspunkt. Så vær sød. ”
(Kilde: Kasper
Møgelvang fra rådgivningsfirmaet Orange Elevator)
Kunderne vil opleve fællesskab Kunderne vil opleve fællesskab
Erhvervsdagen
handlede også om nye trends og nye forretningsmuligheder. Her slog Flemming Birch (ekspert i markedsføring og salg af fødevarer) på, at mange kunder nu
gerne vil opleve at være del af et fællesskab samtidig med, at de er kunder.
Fællessang, folkekøkkener, høst- og plukkedage og spisearrangementer trækker
mange kunder til lige nu. Her er måske en mulighed for nye produkter fra
småøerne?
Og så lige et lille
regnestykke til sidst: ”Lyø har 40.000 dagsgæster hvert år. Hvis vi kan tage 20
kroner mere fra dem, passer det med en fuldtidsstilling – en person får et job!
” Og omvendt: Hvis gæsterne på jeres ø ikke køber noget, får I kun deres affald", slutter Søren Noes og Morten Priesholm artiklen i Ø-posten nr. 170 , der udgives af Sammenslutningen af Danske Småøer, og som når ud til øboere og abonnenter de næste dage.
Småøernes Erhvervsdag 2017 var tilrettelagt og arrangeret i et samarbejde mellem LAG Småøerne og Sammenslutningen af Danske Småøer.
Efterlyses:
Erhvervsdag med tid til netværk og dialog
Vi har spurgt
deltagerne, hvad de mener om Småøernes Erhvervsdag 2017. Hvad var det bedste
ved dagen?
• At
møde små virksomheder, som har fået succes – det giver et boost og en tro på,
at det kan lade sig gøre.
• At
møde og erfaringsudveksle med andre, der driver erhverv på småøerne/øboere.
Hvad manglede du i vores program?
• Dybere
indsigt i hvad de andre deltagere laver – som inspiration til kontakt og måske
samarbejde.
• Præsentation
af deltagerne samt at deltagerne fik mulighed for at snakke med ved workshops.
Oplægsholdere og gæster til Småøernes Erhvervsdag 2017
• Alexander
Sjøstrøm fra Café Lyø Gl. Skole og Snack & Blues (København N)
• Thøger
Dixgaard og Jakob Kjærgaard, Anholt Gin
• Kasper
Møgelvang, Orange Elevator (samarbejde og forretning)
• Alice
Bank Danielsen, Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter (turisme)
• Lisbeth
Nyborg, Corundum (ejerskifte og virksomhedssalg)
• Flemming
Birch, Birch & Birch (fødevarer) Læs mere om Småøernes Erhvervsdag via dette link: http://lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/erhvervsdag%202017
Find Ø-posten nr. 170 her (pdf-fil): www.danske-smaaoer.dk/images/-Post_170_skaerm.pdf