tirsdag den 18. december 2018

Bosætningskonsulenten skriver ø-klumme

Anja Knudsen
Nye naboer - mere ølivDet nyeste nummer af Ø-posten er på gaden. Vores bosætningskonsulent, Anja Knudsen, har i bladet fået sin egen klumme, hvor hun skriver om projekt Nye naboer - mere øliv - som gennemføres i et partnerskab mellem Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne

I ”bosætningskonsulentens klumme” vil Anja de næste 1½ år holde læserne opdateret på projektet – og krydre det med hendes egne observationer, tanker og idéer. Og som hun bemærker: ”Skulle det give anledning til overbærende smil, hovedrysten eller lyst til at udvide min endnu begrænsede viden om ø-livet – så grib telefonen eller skriv til mig!”

I klummen skriver Anja desuden:

”Da jeg startede i jobbet i september, havde jeg en helt klar plan om at jeg skulle nå at snakke med alle 27 småøer inden jul – og besøge samtlige småøer i løbet projektperioden! Jeg må desværre erkende at der er lang vej endnu for tidsoptimisten, og at det vil kræve inddragelse af familiens sommerferieplaner! 

Jeg har dog haft fornøjelsen af at besøge både Strynø og Fur, som begge har ramt mig lige i hjertet! På Fur deltog jeg i et spændende afslutningsseminar om projekt KEFUR, og jeg kan varmt anbefale alle der er interesseret i bosætning og iværksætteri på øerne at læse evalueringsrapporten, der ligger på http://flyttilfur.dk/arkiver/438 

Der er også blevet tid til at deltage på en ø-vidensmesse, om udvikling af ny ø-politik for Agersø og Omø, og jeg har været med på det årlige ø-repræsentantskabsmøde for alle småøerne. Mødet med alle ø-repræsentanterne havde jeg glædet mig særlig meget til – især ”Ø-runden”, som var et spændende ”ø-hop” i lyntempo – fuld af information om alle de mange aktiviteter der foregår rund omkring, og uden indlagt sejltid!

Kick-off workshop for Nye naboer – mere øliv!
I weekenden 26.-27. oktober gik startskuddet for alvor for vores bosætningsprojekt – og jeg må tilstå at jeg havde lidt eksamensfeber, da jeg trillede afsted til Midtfyn, hvor vi skulle holde den første workshop. Jeg havde dog ikke behøvet at bekymret mig, for det var nærmest som en fætter/kusine-fest!

Der var deltagere fra Anholt, Endelave, Femø, Omø, Sejerø, Strynø og Aarø – og med oplægsholder fra bl.a. Fejø. Temaet for workshoppen var boligmangel og mulige løsninger, samt øernes organisering af deres bosætningsindsats. Vi fandt meget hurtigt ud af, at alle øerne gør tingene på forskellige måder – og at der er rigtig meget inspiration og erfaring at hente hos hinanden!

Workshoppen var i den grad præget af god energi og stor nysgerrighed overfor hvordan de andre øer løser deres udfordringer. Der er helt klart banet en vej for mere netværk, videndeling og samarbejde på tværs af øerne. Nu handler det om at holde gryden i kog – også når vi kommer hjem til hverdagen igen!

Seminar om lejelov, boligselskaber, andelsboligforeninger m.m.
I løbet af den første workshop i ”Nye naboer- mere øliv”, var der især én ting som stod lysende klart: Der er et kæmpe behov for mere viden om mulighederne og lovgivningen omkring etablering af flere boliger på øerne!

Sammenslutningen af Danske Småøer har derfor arrangeret et seminar om lejeloven, boligselskaber, andelsboliger m.m. Det sker i Odense den 6. december kl. 10-15, og er for alle interesserede! Jeg håber at se rigtig mange af jer, men skulle I være forhindret, så bliver det også livestreamet. Læs mere på:

Juleønske
Julen nærmer sig, og jeg har èt stort juleønske, som jeg håber I vil hjælpe med: Jeg er ved at lave et idékatalog med en masse gode eksempler på små og store projekter, som kan gavne bosætningen på øerne, men jeg mangler eksemplerne! Send mig derfor gerne et par linjer, hvis I har lavet noget på jeres ø, som andre øer kan blive inspireret af.” (citat slut)

Som nævnt vender Anja tilbage med flere bosætningsklummer i de næste numre af Ø-posten. Og vi vil også bringe hendes tekster her hos os. 

Anja har mailadresse anja@danske-smaaoer.dk og tlf. 31 51 62 51.


Nye naboer- mere øliv. Et bosætningsprojekt på småøerne er et samarbejdsprojekt og gennemføres i et partnerskab mellem Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne. Til projektet har vi via LAG Småøerne fået støtte fra Landdistriktsprogrammet og fra Landdistriktspuljens ø-støtte.

Her er en kort introduktion til projektet – og til Anja: http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2018/09/ny-medarbejder-skal-hjlpe-med-bostning.html

Man kan finde materiale fra projektets første workshops her: https://danske-smaaoer.dk/nye-naboer/workshop-1-bosaetning/

Man kan læse meget mere om projekt Nye naboer – mere øliv her: http://lag-smaaoerne.blogspot.com/search/label/bos%C3%A6tning%202018-2020



Fra vores workshop den 26.-27. oktober 2018