Camilla og David Linnebjerg fra Restaurant Omø Perlen deltager i projekt Øerne lang sjællands vestkyst som turismeprodukt. |
Destination Sjælland gennemfører i 2019 og 2020 projektet med et LAG-tilskud på 300.000 kr. fra LAG Småøerne.
I projektet bliver ø-virksomhederne hjulpet af rådgivningsbureauet Orange Elevator, der er specialiseret i forretningsudvikling indenfor en bred vifte af brancher.
Ø-virksomhederne deltager i workshops og får besøg af rådgiverne fra Orange Elevator, der sidste sommer også gennemførte en gæsteanalyse på færgerne til øerne.
Målet er at skabe nye produkter og nye oplevelser, der giver ”øget attraktivitet og øget omsætning og dermed øget beskæftigelse” hos de lokale aktører på småøerne.
I det
nyeste nummer af Ø-posten giver konsulent Mette Sandahl fra Orange Elevator på baggrund
af erfaringerne fra 2019 en række god råd om ø-turisme. En af hendes
anbefalinger er at sætte priserne på de produkter, turisterne køber, op: Sæt
prisen eſter gæsternes forventninger og ikke efter egen
beskedenhed, lyder rådet.
Prisen er vigtig: Den må ikke være for lav
Mette Sandahl, Orange Elevator |
- På
øerne er der mange frivillige kræſter involveret i at skabe gode oplevelser, og de har
oſte en forsigtighed i forhold til at kommercialisere,
siger Mette Sandahl til Ø-posten. Mange øboere er simpelthen mindre tilbøjelig
til at forlange en ordentlig pris for for eksempel en guidet fossiltur på
stranden, mener hun.
- Men
der er det vigtigt at forstå, at folk er villige til at betale for oplevelser.
Gæstens motivation er oſte styret af prisen. Hvis noget bare koster 20
kroner, kan gæsterne let få den opfattelse, at det nok ikke er noget særligt
værdifuldt. Og det skaber en tvivl, for bliver turen overhovedet til noget, når
den er så billig? forklarer hun.
Hendes råd er: Hvis
man er i tvivl, om man kan skrue prisen på en kop kaffe op mere end 25 kroner,
så skal man spørge sine bekendte i København, hvad de synes, det er værd, og så
finde et sted mellem det, de oplever er fair, og det man selv leverer.
Gør det nemt for turisterne
Andre anbefalinger
fra Mette Sanddahl lyder: Gør det let at finde rundt – både på øen og på jeres
hjemmeside.
- I dag kan det fx
være forholdsvis besværligt at bestille en færgebillet, men det skal være nemt
at se prisen og booke online, forklarer hun. På øerne skal skiltning hjælpe
gæsterne til nemmere at finde vej.
- Som øbo kan man jo
godt grine lidt af det, når nogen spørger om vej til stranden, men det, der er
oplagt for beboerne, kan være umuligt at vide for gæsterne, siger Mette
Sandahl.
Færgerne skal være med
Orange Elevator
foretog i sommeren 2019 en gæsteanalyse på færgerne, og her fremhævede de
rejsende, at sejlturen dertil var en del af oplevelsen og ikke bare trist
transport.
- Vi mødte familier,
der sagde, at de egentlig ville have været til Agersø, men da de opdagede, at
de kun skulle sejle et kvarter, valgte de at tage til Omø, fortæller Mette
Sandahl i Ø-posten.
Hun opfordrer til,
at færgerne i højere grad tænker service og værtsskab og ikke mindst indtager
rollen som turistbåd i sommerperioderne.
- Man kunne fx
annoncere fra broen, når der er sæler i farvandet. Det ville være med til at
gøre det til en særlig tur for gæsterne.
Øerne er guldæg
Hos Destination Sjælland er direktør, Jens Müller, godt
klar over, at øerne er nogle af områdets guldæg, når det handler om at
tiltrække turister.
Jens Müller, direktør hos Destination Sjælland |
- Vi har gennemført
en stor analyse i hele Danmark, hvor vi spurgte om kendskabet til Vestsjælland,
og der lå øerne helt oppe i toppen af listen, så vi ser et stort potentiale i
at udvikle turistproduktet her, siger Jens Müller til Ø-posten.
Han oplyser, at der
bl.a. er planer om, at der udover øernes egne hjemmesider, etableres en fælles
hjemmeside for alle fem sjællandske øer (inkl. Nekselø og Orø), og at der
bliver samarbejdet med færgeselskaberne om tiltag, der kan gøre rejsen til
øerne til en endnu større oplevelse, da færgen er en integreret del af
ø-oplevelsen. Endnu er initiativerne dog ikke så konkrete og afstemte, at de
kan offentliggøres.
Mere kampgejst
Camilla og David
Linnebjerg fra Restaurant Omø Perlen deltager i projektet. For dem har det
bl.a. resulteret i mere kampgejst og mindre jantelov.
- Vi er blevet mere
bevidste om at markedsføre os på fx vores udsigt og tør nu at sige: „Vi har
Danmarks bedste udsigt“, hvor vi førhen sagde: „Vi har måske Danmarks bedste
udsigt“, fortæller David til Ø-posten og fremhæver samarbejdet med øens andre
turistaktører om at finde en rød tråd i kommunikationen om øen.
- Nogle gange kan
man godt miste pusten og føle, at vi på Omø er de eneste, der arbejder for at
få øen på Danmarkskortet, og der er det dejligt, at fx også Destination
Sjælland trækker i samme retning.
LAG med turismeindsats
Det sjællandske turismeprojekt er en del af LAG Småøernes turismeindsats. Vi har siden 2015 støttet en lang række udviklingsprojekter på turismeområdet. Vi var i bl.a. i 2016 med til at udvikle og realisere ideen om et Ø-PAS i projekt De små øer - destinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne.
Siden 2017 har vi støttet en række lokale og regionale turismeudviklingsprojekter, som omfatter bl.a. Agersø, Omø, Nekselø, Sejerø, Anholt, Fur, Venø, Avernakø og Lyø. Senest har vi i januar 2020 indstillet projekt Udvikling af fælles turismestrategi for øerne nord for Lolland (Askø, Fejø og Femø) til et LAG-tilskud.
Øerne langs Sjællands vestkyst som turismeprodukt fik LAG-støtte fra os i 2019.
FIND MERE VIDEN OM Ø-TURISME:
Hent inspirationskataloget fra projekt De små øer – turistdestinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen: http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2016/12/fa-ny-inspiration-til-din-virksomhed.html
Læs gode råd om turismeudvikling fra turismerådgiver Johanne Bugge:
http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2019/04/turismebugge.html
Læs om vores turismeindsats: http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2019/11/turismeindsats.html
Læs Ø-posten med artikel om projekt Øerne langs Sjællands vestkyst som turismeprodukt: https://issuu.com/sammenslutningenafdanskesmaoer/docs/_-posten_179_skaerm/22
Læs om vores turismeindsats: http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2019/11/turismeindsats.html
Læs Ø-posten med artikel om projekt Øerne langs Sjællands vestkyst som turismeprodukt: https://issuu.com/sammenslutningenafdanskesmaoer/docs/_-posten_179_skaerm/22