onsdag den 15. marts 2023

Orøs campingplads er bæredygtig

Øturisme ▪  Flere turister lægger vægt på bæredygtighed, og på Orø Strandcamping kan Sofie og Mikael Sanderhage Båth skilte med en certificering som bæredygtig campingplads.

Sofie Sanderhage Båth har sammen med sin mand, Mikael Sanderhage Båth, drevet Orø Strandcamping siden marts 2021. 

I dag står Sofie Sanderhage Båth iført vinterjakke og hue og småfryser foran et stort hvidt festtelt på campingpladsen. 

- Jeg er næsten tilbage til sommeren og kan mærke stemningen med musikken, der spiller, fortæller hun.

Teltet, som er rejst i tilknytning til campingpladsens gæstehus og med udsigt ud over Isefjorden, dannede i sidste sommeren ramme om Restaurant Matildas, der har plads til cirka 100 spisende gæster. 

- Restauranten har været en kæmpesucces. Udover at servere vores egen mad har vi haft gæstekokke med skiftende menuer og ind imellem også livemusik. Men teltet kan kun bruges i sommerperioden, så vi er i gang med at søge om tilladelse til at bygge et orangeri, så vi har mulighed for at have gæster hele året rundt, forklarer Sofie.

Det stod ikke skrevet i kortene, at Sofie og Mikael Sanderhage Båth skulle eje en campingplads. 

Ø-hop til Femø og Fejø
Efter mange år som ansatte i restaurationsbranchen fik en gammel drøm om at blive selvstændige nyt liv under Coronakrisen. Krisen gav usikkerhed i branchen, og en positiv ferieoplevelse i sommeren 2020 gav drømmen det sidste skub mod virkeliggørelse.

Sofie Sanderhage Båth er medejer af
Orø Strandcamping.

- Vi tog vores børn med på ø-hop, og det var den bedste ferie, vi nogensinde har været på. Vi var bl.a. på Femø og Fejø, hvor vi overnattede i telt på campingpladserne, og det var virkelig en øjenåbner for os.

- Vi opdagede, at man faktisk kan få nogle af de fedeste oplevelser som børnefamilie ved ikke at have noget program, men bare lade tilfældelighederne råde. Sidde og hygge ved et bål, samle sten på stranden eller f.eks. slentre rundt, droppe tilfældigt ind hos en glaspuster og bare tage en time ad gangen og være sammen, forklarer Sofie.

Åbnede i påsken 2021
Efter ø-ferien fik Sofie og Mikael lyst til selv at drive campingplads. Selvom de havde nydt deres ferie, manglede der noget for familier med børn. 

- Vi kom jo fra København og havde penge med, men der var ikke rigtig nogen tilbud, der tiltalte os på selve campingpladsen. Der var enten pizza og pommes fritter eller ingenting, og det hele lukkede ned tidligt. Så vi snakkede om, at vi godt kunne tænke os at skabe en mere moderne campingplads for sådan nogen som os, forklarer Sofie. 

Efter et par måneders søgen i efteråret 2020 besøgte de Orø Strandcamping, som de med det samme forelskede sig i, og som de efter kort tid købte af den daværende ejer. 

Sofie og Mikael kunne derefter åbne med en fuldt booket campingplads i påsken 2021. Siden er det gået over al forventning. 

- Vi har stort set kun brugt Facebook og Instagram i vores markedsføring og havde en ambition om at have flere børnefamilier fra især København om fire-fem år. Men i år udgjorde de allerede 80 pct. af vores gæster, forklarer Sofie, som også beretter, at campingpladsen har 4-5.000 gæster om året.

Ansvar for natur og omgivelser
Kort efter Sofie og Mikael var flyttet til Orø, kunne de mærke en større forpligtelse til at tage ekstra vare på natur og miljø, end de havde i København, hvor Sofie har en fortid som restaurationschef, og Mikael fortsat er ansat på restaurant Geranium som sommelier. 

- Inden vi overtog Orø Strandcamping, købte vi så vidt muligt økologisk, men var ellers ikke specielt optagede af bæredygtighed. Men det kom bare helt af sig selv, da vi flyttede herover. Så vi følte med det samme et stort ansvar for at passe rigtig godt på vores natur og omgivelser, forklarer Sofie. 

Artiklen fortsætter under fotoet. 

Sofie Sanderhage Båth ved campingpladsens legeplads. 

I dag dominerer bæredygtigheden på Orø Strandcamping. Alle rengøringsmidler er svanemærkede, og de har udfaset brug af plastikemballage. 

For at spare på varetransport vasker de selv alle tekstiler i stedet for at bruge vaskeri på fastlandet, og de køber stort set alle deres fødevarer lokalt på Orø eller så tæt på som muligt. 

Ladestandere, pallemøbler og genbrug
- For os er det vigtigt, at bæredygtighed ikke bliver for abstrakt, men noget meget konkret. Så vi tager udgangspunkt i, hvad bæredygtigt betyder helt konkret for. Hvorfor er det vigtigt for os, og hvordan kan vi blive mere bæredygtige? Vi opfordrer også alle vores gæster til at bidrage ved f.eks. at tage cyklen og lade bilen stå ved færgen, og vi har fået opsat ladestandere til dem, der kommer i elbil til campingpladsen. 

- De fleste af vores indendørs møbler er fra genbrugsbutikker. Og stort set alle udendørs og alt inventar i vores restaurant, har vi købt hos firmaet Palledesign, der ligger på Orø, og som producerer møbler ud af brugte paller og gamle kabeltromler. Senest er vi gået i gang med at få renoveret en ældre servicebygning i 100 pct. genbrugsmaterialer og med bedre isolering og vandbesparende sanitet, forklarer Sofie.  

Bæredygtighed som del af branding
I 2022 fik Orø Strandcamping papir på, at de er bæredygtige: De er nu Green Stay certificeret af Camping Outdoor Danmark. 

Certificeringen tager udgangspunkt i opfyldelse af FN’s 17 verdensmål med særlig vægt på fem mål, hvor campingpladserne kan bidrage med mest: Rent vand og sanitet, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug, klimaindsats og livet på land. 

Certificeringen fornyes årligt, hvor en konsulent kontrollerer, at campingpladsen lever op til alle kravene. Første år skal man have en score på mindst 50 pct. og derefter på mindst 80 pct. for at opnå certificering. Allerede i 2022 opnåede Orø Strandcamping en score på næsten 72 pct. 

Drømmen om en bæredygtig ø
- Bæredygtighed og økologi er helt klart parametre, der betyder rigtig meget for vores gæster – ikke mindst for vores mange børnefamilier fra storbyen. Vi tror i alt fald, at det kan have betydning for, at de vælger at tage på ferie hos os fremfor et andet sted, hvor der ikke har fokus på de samme værdier som os, fortæller Sofie.  

Men de grønne ambitioner strækker sig længere end bare til Orø Strandcamping.

- Vi samarbejder allerede med mange andre små selvstændige virksomheder her på Orø, hvor flere også tilbyder bæredygtige og økologiske produkter og ydelser, forklarer Sofie og fortsætter:

- Så jeg drømmer om, at vi kunne brande Orø som f.eks. Danmarks mest bæredygtige ø. For hvis vi ønsker at tiltrække gæster uden for sæsonen, så er Orø nødt til at skille sig ud, og der synes jeg vi kan bruge fortællingen om, at her på Orø tager vi os af vores natur, klima og miljø. 

- Jeg har drøftet det med Orø Beboerforening, så jeg håber, de vil være med til at gøre drømmen til virkelighed, siger Sofie. 

Tekst og fotos: Morten Telling (www.moxtell.dk)

Artiklen om Orø Strandcamping er en del af LAG Småøernes formidlingsindsats. LAG Småøerne har givet tilskud til bæredygtig renovering af servicebygningen på Orø Strandcamping. Ladestanderne til elbiler er også etableret med et LAG-tilskud. 


Længere nede på siden kan man se vores video om Orø Strandcamping.


Destinationsselskab: Bæredygtighed er en trend

Morten Jensen er direktør for Destination Sjælland. Han ser Orø Strandcamping som en del af en voksende trend med større fokus på bæredygtighed i turismebranchen.

- Sofie og Mikael er helt klart first-movers, fordi de allerede har så stort fokus på bæredygtighed i dag og har gjort det til en del af deres brand og fået Green Stay certificeringen. De fleste af vores turismeaktører går i første omgang efter at overholde lovgivningen på området og så måske ikke så meget mere. 

Morten Jensen er direktør for Destination Sjælland (PR-foto).

- Vi oplever, at flere og flere turister, ikke mindst fra Tyskland og Holland, lægger større og større vægt på bæredygtighed. 

- Så markedet er altså begyndt at overhale lovgivningen, og den udvikling går hurtigere end mange nok lige regner med. 

- Derfor er det vigtigt for turismeaktørerne, at de holder sig ajour med de nye trends, og hvad der sker på markedet via deres interesseorganisation, brancheforening eller de forskellige destinationsselskaber, så de kan være på forkant med udviklingen og måske tage skridt mod mere bæredygtighed – også udover hvad lovgivningen foreskriver. Ellers kan de godt risikere at blive kørt ud på et sidespor og miste kunder på den lange bane, forklarer Morten Jensen.



Fakta om Orø Strandcamping

Campingpladsen på Orø har 4-5.000 gæster om året og består af 77 enheder: 

9 A-hytter 

2 hobbithytter

8 tøndehytter 

25 pladser til fastliggere 

26 telt- og campingpladser. 

Find Orø Strandcamping her: www.oroecamping.dk



Se vores video om Orø Strandcamping: